Umów bezpłatną lekcję

Raport naukowców: sztuczna inteligencja nie reprezentuje wszystkich ludzi

Strona głównaAktualnościRaport naukowców: sztuczna inteligencja nie reprezentuje wszystkich ludzi

Według raportu Harvardu, duże modele językowe (LLM) nie są tak „ludzkie”, jak się często sądzi – odzwierciedlają głównie wartości i sposoby myślenia społeczeństw zachodnich.

„WEIRD bias” w sztucznej inteligencji

Autorzy badania pokazali, że odpowiedzi GPT wykazują silne podobieństwo do osób z krajów określanych jako WEIRD (Western, Educated, Industrialized, Rich, Democratic). Wraz ze wzrostem kulturowej odległości od Stanów Zjednoczonych podobieństwo odpowiedzi GPT do ludzkich dramatycznie spadało (r = -0,70).

Konsekwencje dla edukacji i nauki

Ten efekt – nazwany przez autorów „WEIRD in, WEIRD out” – może wpływać na sposób, w jaki AI analizuje teksty, uczy się i podejmuje decyzje. Oznacza to, że narzędzia oparte na AI mogą nie odzwierciedlać doświadczeń uczniów z innych kultur, co ma znaczenie dla globalnych programów edukacyjnych i porównań wyników nauki.

To ważny sygnał dla rodziców i uczniów planujących studia zagraniczne – warto śledzić, jak różnice kulturowe wpływają na rozwój narzędzi edukacyjnych i technologicznych.

Źródło: Harvard University – Which Humans? (2023)

spot_img
Przeczytaj też

Szybkie sposoby na integrację technologii w klasie – co uczniowie i rodzice powinni wiedzieć

Nowoczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie, by wspierać zaangażowanie...

Satyra o „przeglądzie kursów” na Stanford – Karoline Leavitt w roli rzeczniczki Białego Domu

Humorystyczny tekst opublikowany przez „The Stanford Daily” parodiuje politykę...

Nowe ścieżki kariery dla licealistów – partnerstwo College Board i CareerWise otwiera drogę do praktycznego rozwoju

Organizacje College Board i CareerWise ogłosiły czteroletnie partnerstwo, które...

Nowe kwalifikacje międzynarodowe od Oxford AQA startują w 2026 roku – co to znaczy dla uczniów?

Oxford AQA zapowiedziała uruchomienie w 2026 roku siedmiu nowych...

Johns Hopkins University – 16. miejsce w rankingu Times Higher Education 2026

Johns Hopkins University zajął 16. miejsce w rankingu THE...
I jeszcze to

Szybkie sposoby na integrację technologii w klasie – co uczniowie i rodzice powinni wiedzieć

Nowoczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie, by wspierać zaangażowanie...

Satyra o „przeglądzie kursów” na Stanford – Karoline Leavitt w roli rzeczniczki Białego Domu

Humorystyczny tekst opublikowany przez „The Stanford Daily” parodiuje politykę...

Nowe ścieżki kariery dla licealistów – partnerstwo College Board i CareerWise otwiera drogę do praktycznego rozwoju

Organizacje College Board i CareerWise ogłosiły czteroletnie partnerstwo, które...

Nowe kwalifikacje międzynarodowe od Oxford AQA startują w 2026 roku – co to znaczy dla uczniów?

Oxford AQA zapowiedziała uruchomienie w 2026 roku siedmiu nowych...
spot_img
Zadzwoń Zadzwoń