Umów bezpłatną lekcję

Badanie Harvardu: GPT ma „zachodnią osobowość” i sposób myślenia

Strona głównaAktualnościBadanie Harvardu: GPT ma „zachodnią osobowość” i sposób myślenia

Nowe analizy wskazują, że modele językowe, takie jak GPT, myślą w sposób bardziej analityczny i indywidualistyczny – podobnie jak ludzie z krajów Europy Północnej czy USA.

Jak „myśli” GPT

W testach psychologicznych, m.in. tzw. triad task, GPT wybierał odpowiedzi charakterystyczne dla osób z Holandii, Szwecji i Finlandii – czyli skupione na analizie i kategoryzacji, a nie na relacjach i kontekście.
Podobnie w testach samoopisu („I am…”), AI częściej przypisywała „przeciętnemu człowiekowi” cechy indywidualne („jestem ambitny”, „jestem kreatywny”), co odpowiada zachodniej wizji tożsamości.

Wnioski badaczy

Naukowcy zwracają uwagę, że AI nie jest „neutralna” – jej sposób myślenia odzwierciedla dane, na których została wytrenowana, czyli głównie teksty w języku angielskim tworzone przez użytkowników z krajów rozwiniętych.
Dlatego w przyszłości kluczowe będzie poszerzanie zbiorów danych o różne kultury i języki.

To przypomnienie dla uczniów i nauczycieli – korzystając z AI, warto pamiętać, że nie każde narzędzie pokazuje świat z globalnej perspektywy.

Źródło: Harvard University – Which Humans? (2023)

spot_img
Przeczytaj też

Szybkie sposoby na integrację technologii w klasie – co uczniowie i rodzice powinni wiedzieć

Nowoczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie, by wspierać zaangażowanie...

Satyra o „przeglądzie kursów” na Stanford – Karoline Leavitt w roli rzeczniczki Białego Domu

Humorystyczny tekst opublikowany przez „The Stanford Daily” parodiuje politykę...

Nowe ścieżki kariery dla licealistów – partnerstwo College Board i CareerWise otwiera drogę do praktycznego rozwoju

Organizacje College Board i CareerWise ogłosiły czteroletnie partnerstwo, które...

Nowe kwalifikacje międzynarodowe od Oxford AQA startują w 2026 roku – co to znaczy dla uczniów?

Oxford AQA zapowiedziała uruchomienie w 2026 roku siedmiu nowych...

Johns Hopkins University – 16. miejsce w rankingu Times Higher Education 2026

Johns Hopkins University zajął 16. miejsce w rankingu THE...
I jeszcze to

Szybkie sposoby na integrację technologii w klasie – co uczniowie i rodzice powinni wiedzieć

Nowoczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie, by wspierać zaangażowanie...

Satyra o „przeglądzie kursów” na Stanford – Karoline Leavitt w roli rzeczniczki Białego Domu

Humorystyczny tekst opublikowany przez „The Stanford Daily” parodiuje politykę...

Nowe ścieżki kariery dla licealistów – partnerstwo College Board i CareerWise otwiera drogę do praktycznego rozwoju

Organizacje College Board i CareerWise ogłosiły czteroletnie partnerstwo, które...

Nowe kwalifikacje międzynarodowe od Oxford AQA startują w 2026 roku – co to znaczy dla uczniów?

Oxford AQA zapowiedziała uruchomienie w 2026 roku siedmiu nowych...
spot_img
Zadzwoń Zadzwoń