Umów bezpłatną lekcję

Badacze z Harvardu: sztuczna inteligencja myśli jak ludzie z krajów Zachodu

Strona głównaAktualnościBadacze z Harvardu: sztuczna inteligencja myśli jak ludzie z krajów Zachodu

Nowe badania wykazują, że modele językowe, takie jak GPT-4, odzwierciedlają sposób myślenia charakterystyczny dla społeczeństw zachodnich (WEIRD). Oznacza to, że ich „psychologia” nie jest uniwersalna i może nie odzwierciedlać różnorodności kulturowej świata.

LLM a różnice kulturowe

Zespół z Harvard University sprawdził, jak odpowiedzi sztucznej inteligencji wypadają w porównaniu z wynikami 94 tys. osób z 65 krajów w badaniu World Values Survey. Okazało się, że GPT najczęściej odpowiadał podobnie do osób z USA, Kanady, Wielkiej Brytanii czy Niemiec, a najmniej przypominał uczestników z krajów takich jak Etiopia czy Pakistan.

Dlaczego to ważne

Badacze podkreślają, że modele językowe uczą się głównie z danych pochodzących z Internetu, który jest zdominowany przez język angielski i zachodnią kulturę. To może prowadzić do jednostronnego obrazu świata, również w edukacji czy decyzjach podejmowanych przez AI.

To istotna wskazówka dla nauczycieli i rodziców – rozwój sztucznej inteligencji wymaga uwzględnienia globalnej różnorodności kulturowej, by uczniowie mogli korzystać z niej w sposób bardziej świadomy.

Źródło: Harvard University – Which Humans? (2023)

spot_img
Przeczytaj też

Szybkie sposoby na integrację technologii w klasie – co uczniowie i rodzice powinni wiedzieć

Nowoczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie, by wspierać zaangażowanie...

Satyra o „przeglądzie kursów” na Stanford – Karoline Leavitt w roli rzeczniczki Białego Domu

Humorystyczny tekst opublikowany przez „The Stanford Daily” parodiuje politykę...

Nowe ścieżki kariery dla licealistów – partnerstwo College Board i CareerWise otwiera drogę do praktycznego rozwoju

Organizacje College Board i CareerWise ogłosiły czteroletnie partnerstwo, które...

Nowe kwalifikacje międzynarodowe od Oxford AQA startują w 2026 roku – co to znaczy dla uczniów?

Oxford AQA zapowiedziała uruchomienie w 2026 roku siedmiu nowych...

Johns Hopkins University – 16. miejsce w rankingu Times Higher Education 2026

Johns Hopkins University zajął 16. miejsce w rankingu THE...
I jeszcze to

Szybkie sposoby na integrację technologii w klasie – co uczniowie i rodzice powinni wiedzieć

Nowoczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie, by wspierać zaangażowanie...

Satyra o „przeglądzie kursów” na Stanford – Karoline Leavitt w roli rzeczniczki Białego Domu

Humorystyczny tekst opublikowany przez „The Stanford Daily” parodiuje politykę...

Nowe ścieżki kariery dla licealistów – partnerstwo College Board i CareerWise otwiera drogę do praktycznego rozwoju

Organizacje College Board i CareerWise ogłosiły czteroletnie partnerstwo, które...

Nowe kwalifikacje międzynarodowe od Oxford AQA startują w 2026 roku – co to znaczy dla uczniów?

Oxford AQA zapowiedziała uruchomienie w 2026 roku siedmiu nowych...
spot_img
Zadzwoń Zadzwoń